суботу, 19 листопада 2011 р.

Іван Франко й державність (автор: Микола Неврлий)

М. Павлик

Замолоду, як відомо, захопила Франка хвиля соціалізму, котра в тому часі прокотилася по всій Європі і знайшла своє відображення у загально- відомих «Каменярах», «Товаришам з тюрми», «Земле моя», в романах «Boaconstrictor», «Борислав сміється», «Захар Беркут» та інших талановитих творах першої, т.зв. соціалістичної доби його творчості. Разом з М.Павликом він 1890 року став організатором Радикальної партії в Західній Україні, яка захищала галицьких селян від гніту польської шляхти.


  Значний вплив на формування світогляду молодого Франка мав, як відомо, Михайло Драгоманов (1841–1895), недавній професор Київсько- го університету, який втік з царської Росії й видавав у Женеві журнал «Громада». На той час вчення Драгоманова мало прогресивний харак- тер, бо вперше накреслювало федеральний поділ Росії на національному принципі, а головне ще й тому, що пробудило консервативну Галичину й зблизило їїдуховно зі Східною Україною.
 
  На початку 90-х років Франко відступив від федералізму Драгоманова, закинувши йому втечу від конкретного життя, пов’язання долі України з Росією і недооцінення національного питання. Як бачимо, учень поборов свого вчителя. Оспівуючи в ранній добі «братерство велике, всесвітнє» (1878), поет, зважаючи на підневільне становище України, розірваної між двома хижими монархіями, між царською Росією й Австро-Угорщиною, пише запальне «Не пора, не пора, не пора москалеві й ляхові служить» (1880), де вже виразно відчувається національний аспектйого творчості. Значну роль у цій світоглядній еволюції Франка відіграло
модне тоді єврейське питання, яке оформилося у т.зв. сіоністський рух.

  Познайомився з ним також І.Франко. Під час своїх студій у Відні, де 1893 р. захищав у Ягіча докторат філософії, він особисто познайомився з ініціатором ідеї єврейської держави Теодором Герцлем (1860-1904). Вони обидва, як виявилося, мали у Львові спільних друзів, докладно знали відносини не тільки в Галичині і в цілій Австро-Угорщині, а й у Польщі й Росії, пильно стежили за подіями у світі. Франка як письменника і публіциста, особливо зі статей у віденському тижневику «DieZeit», Герцль уже знав. 
Герцль
Український поет тоді вже був автором кількох збірок поезії, оповідань, новел і романів. Його публіцистика, друкована не тільки в українських, а й польських і німецьких органах, була загальновідома. Особисте знайомство Герцля і Франка,
зафіксоване В.Щуратом, з яким Франко мешкав у Відні в спільній квартирі, відбулося у грудні 1892 р. у відомій віденській кав’ярні Central наHerrenstrasse. Подаючи Франкові руку, Герцль сказав:

– Тішить мене, що маю змогу познайомитися з паном. Мій колега (за
І.Франко – Фрідріх Самуель Кравс) декілька разів згадував мені пана.
Мало сказати – згадував. Наоповідав стільки, що познайомитись з па
ном було моїм найгарячішим бажанням.

 На ці щирі й заохочуючі слова Франко, який вже знав Т.Герцля з його публіцистики, наснаженої сіонізмом, – відповів:

– Дуже мені подобається панова ідея відбудови єврейської держави.
Дуже мене зацікавила, оскільки вона є начебто рідною сестрою нашої
української ідеї відродження української держави. Але чи одна й друга
сьогодні здійсненна?

Чом би й ні, – відповів Герцль. – На цьому світі все може статися, що вміщується в людській голові.

В розумній голові, – додав Франко.

Так, у розумній голові, бо тільки про таку можна говорити людям, які хочуть вважатися розумними, – вів далі Герцль. – Народжена у розумній чи розсудливій голові навіть найблагородніша ідея буде здійсненна, якщо тільки зможе збудити запал у найширших масах народу і висуне з лона захисників таких, що будуть готові на мучеництво... Мойсеї не народжуються щодня, то правда; вони формуються під зовнішнім гнітом. А цей зовнішній гніт у насє в десять разів більший, ніж у вас. Якщо ви його колись так само відчуєте, як ми, то й у вас почнуть оглядатися за своїм Мойсеєм і, напевно, знайдуть його, хоч сьогодні, можливо, ще б його побили камінням. 

А втім, час може все прискорити.

автор: Посуховская В.
ілюстрації: Галицька Д.

1 коментар:

  1. Логвиненко Дмитро27 листопада 2011 р. о 21:13

    Взагалі, Франко у багатьох своїх творах гаряче протестував проти неволі, уярмленості не тільки українського - будь-якого народу. Він мріяв, щоб кожен народ був свободним, вільним серед інших та від інших, щоби між усіма народами панувала рівноправність. У поняття "свободи народу" митець вкладав поняття власної, незалежної держави етносу. Будучи представником українського народу, який на той час не мав власної держави та взагалі його національне життя було постійно під утисками в обох імперіях, а також людиною, що вміла глибоко аналізувати, доходити до самої суті проблеми, Франко не міг не зрозуміти та не перейнятися аналогічною проблемою єврейського народу. Бо митець усвідомлював, що без свободи народу неможлива свобода кожного його представника як особистості.

    ВідповістиВидалити