вівторок, 22 листопада 2011 р.

Франко-індолог

  Визначне місце в історії української індології посідає український історик, публіцист, літературознавець, фольклорист та громадський діяч, багаторічний кореспондент I.Франка Михайло Драгоманов (1841-1895).

  Це він заохочував I.Франка до занять індологією, допомагав йому консультаціями та літературою і був одним із небагатьох компетентних співрозмовників Каменяра у цій галузі.

  I.Франко написав рецензію "Болгарські праці М.Драгоманова" , у якій, зокрема, висловив цінні судження з приводу історії індійської літератури.

  Iван Франко у 1892 пише свою індійську поему "Цар і аскет" , перекладає статтю Л.Фера "Будда і буддизм" . 

  У 1910 р., коли Франко опублікував свій "Короткий нарис історії староіндійського (санскритського) письменства" , почало виходити сьоме видання "Енциклопедичного словника братів Ґранат". У ньому майже всі статті з індології (а їх щонайменше 44) написані П.Ріттером. Вони відзначаються ґрунтовним філологічними та історико-літературними поясненнями, насичені фактичним матеріалом і мають докладну бібліографію.

  Свого часу I.Франко, називаючи ті труднощі, з якими зустрічається історик індійської літератури, серед інших називав "непостійний, флюктуючий і міжнародний характер" індійської літератури. 

  Адже "дуже небагато творів індійської літератури має ім'я авторів. Власність
літературна там не має ціни, так що найбільша часть творів улягала численним переробкам,доповненням і розширенням" . 

  Тому "жодна література європейська досі не має докладного, систематичного огляду літератури індійської".

   На жаль, сьогодні санскритологія в Україні — галузь майже повністю занедбана.
  Відтворений контекст історії української індології ХIХ-ХХ ст. дає можливість зрозуміти значення I.Франка у становленні української орієнталістики. 

  Передовсім відзначимо, що ступінь доктора філософії Франко одержав за працю з орієнталістики, отже, вчений мав сходознавчу освіту, хоча й за рівнем її поступався професійним індологам — своїм попередникам та сучасникам (Б.Дорну, М.Драгоманову, Д.Овсянико-Куликовському, П.Ріттеру). 

  Українська індологія дофранківського періоду була переважно або й виключно російськомовною. Тому очевидним є те, що саме Франкові належить в Україні першість у багатьох сферах діяльності в галузі індології:

наукової розвідки ("Короткий нарис староіндійського (санскритського) письменства"; 

"Варлаам і Йоасаф"; 

художнього перекладу (уривки з "Махабгарати", "Маркандея-пурани", "Сутта- ніпати");

наукового перекладу (Л.Фер "Будда і буддизм", Є.Єлачіч "Крайня північ — вітчина людскости").

  Отже, I.Франка можемо справедливо вважати предтечею, зачинателем власне української за духом і мовою індології.

автор: Жвік Н.
ілюстрація: Жвік Н.

7 коментарів:

  1. Нiколи б не подумала! Iндiолог! Залишаеться лише захоплюватись тим, скiльки усього встиг, знав Франко, cкiльки його цiкавило... На диво енергiйна людина.
    Запам'яталося, хочеться знайти якусь з його праць з iндiологii.

    ВідповістиВидалити
  2. Фесенко Маргаріта23 листопада 2011 р. о 16:37

    Дуже несподывано! Я ныколи б не могла подумати, що Франко займався індологією. Це дуже цікава область. Люди які вівчають іі набираються восточної мудрості, знають забагато більше ніж інші. Мабуть, цьому Франко й переносив та тримав у собі всі своі біді, тяжки страждання.. Бо індологія могла навчити цьому. Він зробив велику працю, коли почав переводити індійски тексти на украйнську мову. Це визиваю нагйлибшу повагу до нього, як до людини та наукового працівника

    ВідповістиВидалити
  3. на мою думку це дуже цікава стаття.Це ще раз підтверджує,що Франко дуже талановита людина.Серед всіх письменників він відзначився наполегливістю, працездатністю,а також тим,що займався перекладом на українську мову.Це свідчить про те,як Франко любив Україну,народ і залишив велику духовну спадщину

    ВідповістиВидалити
  4. Не очікувала. Франко цікавився не тільки своєю культурою, а і іншими. Це доводить, що він зробив внесок і в всесвітню літературу теж.

    ВідповістиВидалити
  5. Це цікавий факт. Але й цікаво те, що тільки з поштовху Драгоманова Франко почав займатися індологією. Дуже порадувало те, що з Франком індологія увійшла в українську літературу. Це тільки збільшує внесок творчості талановитого письменника в українську літературу.

    ВідповістиВидалити
  6. Стаття дуже цікава і несподівана. Ніколи б не подумала, що Франко захоплювався чимось подібним. Він насправді брав від життя як можна быльше, і є яскравим прикладом активної, допитливої та цілеспрямованої людини. Франка можна ставити у приклад сучасній молоді, адже сьогодні мало хто має такі амбіції та таку кількість знань, як Франко.

    ВідповістиВидалити
  7. Ченюк Олена 10-А
    Повторюся ще раз: дуже несподівана стаття. Я досі не знала жодного українського індологу, хоча про цю навуку мені добре відомо, а виявляється, нею займалис такі видатні люди як Дрогоманов і Франко. враховуючи той факт, ща Франко належав до греко-католицької церкви, праці з орієнталогії були дуже сміливим вчинком. і він не просто вивчав цю навуку, а й стояв напочатку її розвитку в Україні. Багатогранність цієї людини викликає відверте захоплення...

    ВідповістиВидалити